2018. szeptember 7., péntek

5 szempont + 1 tanács design választáshoz

Helló! ᵔᴥᵔ

Éreztél már úgy, hogy teljesen elvesztél egy halom design között, mert nem tudtad, hogyan válaszd ki az igazit? Ha a válaszod igen, tarts velem, mert ebben a bejegyzésemben pontosan erre keresem a megoldást. Összegyűjtöttem az 5 legfontosabb szempontot, amiket mindig vegyél figyelembe, amikor új kinézetet keresel.

A fotót Casey Horner készítette.

Tartalom > kinézet?

Mielőtt rátérnék a lényegre, úgy érzem, itt az ideje kiveséznem a tartalom és a kinézet közötti egyensúly fontosságát. Részben egyetértek azzal az állítással, hogy a tartalom fontosabb a kinézetnél, mert valljuk be, ha egy iromány igazán jó és érdekel, nem számít, milyen köntösbe van bújtatva. De tény, hogy lehet akármennyire csábító egy írás, ha a design nem működik megfelelően vagy olvashatatlan a szöveg, akkor veszett fejsze nyele. A legjobb, ha megtaláljuk az arany középutat: hozzuk ki magunkból a száz százalékot írás terén és emellett igyekezzünk olyan kinézetet választani, ami nem rontja az olvasási élményt. Van egy jó hírem, ez nem olyan nehéz feladat, mint amilyennek tűnik.

5 kérdés, amiket kérdezz meg magadtól, mielőtt választanál

     ★ 001. Illik a blogom témájához?
Az olvasási élmény akkor teljes, ha a kinézet stílusa nem üt el attól, amiről olvasunk. Ez azért fontos, mert a legtöbben vizuális típusok vagyunk, így a látogatóid jobban bele tudnak mélyedni az olvasásba, ha a kinézet és a tartalom harmóniában vannak egymással. Apróságnak tűnik, de jegyezd meg, hogy nem véletlen ezt választottam első szempontnak: sokan vannak, akiknek ez egy fontos tényező, amikor megnyitnak egy blogot.

     ★ 002. Minden böngészőben és felbontásban jól működik?
Ahányan vagyunk, – jó-jó, enyhe túlzás – annyi különböző böngészőt és felbontást használunk és tudni illik, ami nálad jól mutat, nem biztos, hogy másnál is ugyanúgy néz ki. A kinézeted lehet, hogy valakinél elcsúszik, nem jelenik meg, sőt, a képernyők különböző színkezelései miatt az is előfordulhat, hogy olvashatatlan. Mielőtt elköteleznéd magad egy kinézethez, pár egyszerű lépéssel le tudod tesztelni.
  1. Nézd át alaposan a blogod különböző böngészőkben. A legelterjedtebbek a Chrome, a Firefox és az Opera.
  2. Tedd meg ugyanezt a telefonodról is.
  3. Ellenőrizd a blogod még több felbontásban. A legegyszerűbb, ha keresel egy olyan oldalt, ami egy-két kattintás után megjeleníti más és más felbontásokban a blogod, majd átnézed. Ilyen oldal például az Am I Responsive? és a Responsinator.
  4. Kérd meg az ismerőseidet, hogy teszteljék ők is a saját felbontásukban és böngészőjükben.

     ★ 003. Könnyen el lehet rajta igazodni?
Tegye fel a kezét, aki szereti, ha egy blog túlzsúfolt. Ugye, hogy ugye? Természetesen nem azt mondom, hogy mindenképpen minimalistának kell lenned, hanem csak ügyelj arra, hogy a blogod gyorsan betöltődjön és ne vesszen el a szemünk rajta, azaz meg tudjuk találni, amit keresünk, legyen szó egy bizonyos bejegyzésről, címkéről, vagy éppen a blogod tartalmi összefoglalójáról. Egy blog felépítésében szerepet játszik
  • a fejléc, ahol megjelenik a blogcím és a leírás
  • a menü, ahol megtaláljuk a blogod aloldalait, a főbb címkéidet és fontos, hogy a főoldalra vezető linket is
  • az oldalsáv, ahol érdemes feltüntetned, miről olvashatunk nálad, a legolvasottabb vagy az utóbbi bejegyzéseidet, a címkéidet, az archívumot és a feliratkozási lehetőséget
  • és maga a blog.
Persze ezek csak támpontok, variáld úgy őket, ahogyan akarod, a lényeg, hogy minden ott legyen, aminek ott kell lennie és könnyen ki tudjuk szúrni, amit szeretnénk.

     ★ 004. Tudom használni, szerkeszteni, személyre szabni?
Egy kinézet akkor lesz igazán tiéd, ha össze tudod mosni a blogoddal, vagyis egyszerű szerkesztened, hogy minden elképzelésedet meg tudd valósítani rajta. Akkor találtad meg a tökéletes kinézetet, ha nem kell megválnod semmitől, amit fontosnak tartasz és bele tudod rakni a személyiségedet, a stílusodat.

     ★ 005. Mennyire népszerű?
Az utolsó kérdés inkább felhívás, mintsem szempont, de ajánlott figyelembe venni. Válassz olyan kinézetet, amit nem látni minden második oldalon, hogy az új látogatók számára a blogod ne csak egy legyen a sok közül. Nem baj, ha nem te leszel az első, aki az adott kinézetet használja, hiszen ez szinte lehetetlen elvihető designok esetében, viszont szánj időt a keresésre és igyekezz egyedi lenni. Ha mégis népszerű kinézetet választasz, még mindig ott a lehetőség, hogy személyre szabd!

+1 tanács a későbbiekre

Soha ne legyints a visszajelzésekre. Nem csak magadnak blogolsz, hanem vannak olvasóid, akiket szeretnél megtartani, ezért ha valami kivetnivalót találnak a kinézetben, ne vedd a szívedre és ne sértődj meg, hanem gondold át. Jogos a panasza? Építő jelleggel írta? Hogyan tudnád kiküszöbölni a problémát? Ne légy makacs, gondolkodj az olvasó fejével. Több szem többet lát, nem mindig vesszük észre a hibákat, ezért jó, ha kapunk visszajelzéseket.

Ezt az 5 szempontot találom a legfontosabbnak design választáskor. Te mivel egészítenéd ki?

Hamarosan ismét jelentkezem, addig kíváncsian várom a válaszodat és hozzászólásodat! Ha van ötleted, milyen tippeket olvasnál tőlem, ne habozz megosztani velem! Légy jó!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése